Tips om uw door incontinentie gedaalde zelfvertrouwen terug te winnen

Zowel mannen als vrouwen kunnen in de loop van hun leven te maken krijgen met incontinentie. Meestal gebeurt dit op middelbare of hogere leeftijd, alhoewel incontinentie -vanwege zijn uiteenlopende oorzaken- niet tot één bepaalde leeftijdscategorie is beperkt. Incontinentie varieert van het incidentele verlies van enkele druppels tot het regelmatig ongewild kwijtraken van de volledige blaasinhoud. Plasproblemen hebben, zeker wanneer zij onbehandeld blijven, een grote impact op iemands dagelijks leven én op het zelfvertrouwen van de persoon die het betreft. Wij geven u graag wat tips die u helpen uw zelfvertrouwen weer terug te krijgen.

1. Met anderen praten

Over incontinentie praten we liever niet. Plasproblemen zijn een moeilijk bespreekbaar onderwerp omdat hier doorgaans behoorlijk wat schaamte bij komt kijken. Schaamte voor controleverlies over het eigen lichaam en de angst om ‘vies’ gevonden te worden vormen een grote drempel. Toch kan het erover praten met anderen u erg helpen. U zult zich opgelucht voelen en zult merken dat mensen ook meer begrip voor u gaan krijgen. De kans dat anderen u vertellen dat ook zij met dit probleem te maken hebben, is overigens aanzienlijk. Zo is een goed gesprek voor beide partijen een enorme geruststelling.

2. Vermijdingsgedrag proberen te voorkomen

Uit angst, schaamte of een verminderd zelfvertrouwen zijn we vaak geneigd dingen uit de weg te gaan. Vermijding geeft u echter maar heel tijdelijk het gevoel weer even opgelucht te ademhalen: u bent gelukkig onder de afspraak uitgekomen. Maar weest u zich ervan bewust dat het gevaarlijk is hier in een valkuil te trappen. Door vermijding kunt u in een vicieuze cirkel belanden en steeds geïsoleerder raken. Het telkens maar afzeggen van afspraken en het u onttrekken aan sociale bezigheden maakt het steeds moeilijker om weer de stap te maken dit wél weer te gaan doen.

3. Extra aandacht voor leefstijl en persoonlijke verzorging

Veel mensen met incontinentie hebben ten onrechte het idee dat ze ‘vies’ zijn. Of tenminste, zo voelen ze zich. Iets wat, wanneer u het juiste incontinentiemateriaal gebruikt en voldoende persoonlijke verzorging toepast, nergens voor nodig is. Wat u kan helpen, is wat extra aandacht aan uw uiterlijk én leefstijl te besteden. Ook zo gaat u lekkerder in uw vel zitten. Draagt u bijvoorbeeld uw favoriete parfum, ook wanneer u de deur niet uit hoeft. Probeert u zo gezond mogelijk te leven om fit te blijven en overgewicht te voorkomen.

4. Train uw bekkenbodemspieren

Natuurlijk is het niet alleen belangrijk om zo positief mogelijk met uw klachten om te gaan, het is ook van belang te proberen deze bij de kern aan te pakken. In veel gevallen wordt incontinentie veroorzaakt door problemen met de bekkenbodem. Door deze spiergroep te trainen, zal deze al na enkele weken weer beter functioneren. De bekkenbodemspieren zijn de spieren waarmee u uw urine ophoudt wanneer u even niet de mogelijkheid hebt een toilet te bezoeken. Het is belangrijk de bekkenbodemspieren, ondanks het feit dat er veel oefeningen op internet circuleren, onder begeleiding van een bekkenfysiotherapeut uit te voeren.

5. De juiste bescherming dragen

Terwijl u aan uw incontinentieprobleem werkt (en de kans op significante verbetering of zelfs genezing is dankzij de vele behandelmethoden zeer aanwezig), kunt u terugvallen op de juiste bescherming. Deze vindt u in hulpmiddelen van wereldwijd bekende producenten als TENA. Incontinentiemateriaal bestaat in allerlei soorten en maten, wat betekent dat er voor iedereen het geschikte product bestaat. Of u nu af en toe enkele druppeltjes of scheutjes verliest, of regelmatig al uw urine verliest. Neemt u de tijd om de verschillende producten met elkaar te vergelijken om goed te kunnen concluderen welke u het veiligste gevoel geeft. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de keuzehulp van Hulpmiddelonline.nl. Zo kunt u snel en discreet ontdekken welk materiaal het beste bij u past!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn